Tuesday 30 April 2013

Latihan Industri part 1 *Dugaan*

Lima bulan hampir berlalu, macam macam cabaran, dugaan, kenangan pahit dan manis dilalui. Alhamdulillah, dapat hadapi dengan tenang dan sabar. Dugaan Allah, semua akan dapat, Allah sayang kita sebab tu laa Allah beri kita dugaan dan ujian.

Hanya tinggal beberapa hari je lagi, aku dah nak habis latihan industri. Report baru 20% siap, lagi 80% mana nak cari? siapa nak buatkan untuk kau nurul, hah ! ada orang turun dari langit nak buatkan untuk kau ?! *abaikan pasal report sebentar*

Seriuslyy, dunia praktikal ni sebenarnya best, memang best, tapi dalam korang mengecap bahagia, pasti ada masalah masalahnya juga, pasti ada dugaannya jugak. tak semuanya indah. *mengecap bahagia eh, bagus ayat kau nih*

okayyy, now ! aku nak cerita sikit pasal dunia praktikal aku yang berbagai dugaan nih, sangat menduga jiwa dan perasaan sebenarnyaa, macam macam hal. dalam masa 2 bulan aku kena tukar tiga unit. haaa, best tak best ? first unit, PPSM, kalau tak silap aku unit ni lebih kurang unit akademik laa, berkaitan dengan student, hal hal student laaa, okayyy, kerja aku dekat sini sepatutnyaa kena buat sistem failing. 'SISTEM' failing okehh. masa mula mula dengar macam senang, 'MACAM' tapi bila aku kaji balik, cari segala maklumat, sebenarnyaaaa S U S A H ! macam macam benda aku cari, tapi tak berjaya pun, last last aku dah naik give up, aku tolong dorang yang dekat bilik failing tu buat fail. haaa, buat failing tu memang senang, tapi nak mengisi satu persatu maklumat tuu, pehhhh, memang indah dunia untuk sebulan aku cakap. dah hampir 2 minggu lebih aku duduk situ, mereka yang sangat prihatin menukarkan aku ke unit yang sepatutnyaa. orang network kena buat sistem, pehh, memang menganga laa akuu

tapi
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
dalam masa pertukaran unit tuu, aku ditukarkan ke unit yang lain buat seketika, haaa, ituu memang menduka cita kan hati sendiri. haha. mana taknyaa, aku masih lagi tak dapat masuk unit yang sepatutnya. ferust tahuu ! aha, dah la buat kerja apa jee, kadang kadang sampai tak ada kerja, haaa, naik bosan pulak akuu, kerja cuma key-in data, pehh, kalau kau suruh budak sekolah pun dorang boleh buat okeh,

hampir 2 minggu lebih jugak laa aku duduk situ, then, aku ditukarkan unit. hoyeahhhh ! sangat mengembirakan. *konon je* bila dapat masuk sini ingatkan dapat la kerja yang sepatutnyaa, hmm, hampeh, kerja tuuhh ada, tapi bukan bagi pada aku, bagi pada orang lain. habis aku nih apa? patung bernyawa duduk sini. haih, then, bila aku baut report banyak pulak membisingnyaa, rasa nak tampar je muka dia tuu, nak tanggalkan gigi dia pun ada ! aku tengah sedap buat report boleh pulak dia cakap

 'kau buat report apa nurul, kau bukannya ada kerja pun'

kalau korang sendiri yang kena macam ni apa korang rasa ? haaaaa, rasa macam nak pancung pancung jee kan orangg tuhh, haaa, macam tu jugak laaa akuu, masa tuh memang panas hati sangat sangat. memang dah kena sumpah seranah ahh dengan akuuu. terasa biadap laa jugak aku buat macam tu kan, tapi kalau dia tahu jaga hati orangg, aku tak buat macam tuuu. fikir laa orang lain jugak. orang lain pun ada perasaan jugak, kalau orang buat kau mesti kau marah kan? haaa, 

jadi aku nasihat pada mereka yang akan jalani latihan industri tuh, korang kena kuatkan mental dan fizikal, tahan telinga korang dengan apa yang orang cakap. jangan sampai korang bertindak kurang sopan pada mereka. ingat ! kita ni cuma student praktikal je, jangan sampai dorang dah tak percayakan kita lagi. and jangan sampai kita di label orang kurang ajar. itu jee. korang kena sabar banyak banyak.

4 comments:

- said...

Saba ye Nurul... Aku faham situasi kau ni.

Mr.Blacksweet said...

Dugaan/ujian utk hapuskn dosa2 kecil...
Smoga dpermudahkn segala urusan sehingga ke Jannatul Firdaus yek... hehe

NMR said...

haha, ameen, insyaAllah, doa kan aku dapat buat yang terbaik untuk presentation nanti mirul, hehe *takut*

NMR said...

memang aku sabar sangat ni waaa, hmm, sangat menguji tahap keimanan akuu bila duduk situ