Friday 10 August 2012

jenis jenis jin dan syaitan

assalamualaikum blogger. tiba tiba hari ni terasa nak update blog lah pulak. lama sangat tak update blog ni. ye lah sejak dah mula masuk poli memang dah susah nak update. lagi pulak dekat poli baru tu susah sangat nak dapat line internet lagi lah membuatkan semuanya tergendala. okayy. hari ni nurul nak cerita tentang jin dan syaitan . mesti pelik kan kenapa nurul tiba tiba je nak update pasal ni kan ?? bukan apa ni sekadar informasi je. lagi pula nurul tertarik nak buat cerita sebab nurul baru je beli satu buku yang berkaitan dengan jin dan syaitan ni. tiba tiba tertarik untuk buat satu post pasal ni.

untuk pengetahuan korang jin ni ada banyak jenis.

1. JIN API atau JIN MAJUSI
ini adalah bangsa jin kufur yang menyembah api. sekiranya seseorang di rasuk jin seperti ini ia mungkin boleh membahayakan dirinya, keluarga, jiran-jiran serta harta benda. mangsa mungkin membakar dirinya, memanggan anaknya, atau membakar rumah atau harta benda lain. Oleh itu, mereka yang kerasukan jin ini perlu diawasi dengan ketat dan perlu segera dipulihkan.

tanda-tanda kerasukan JIN API
a. suhu badan mangsa terlalu tinggi.
b. wajah mangsa kelihatan kemerahan dan kelihatan berang.
c. mata mangsa kemerahan
d. mangsa mungkin membakar sesuatu.

2. JIN CINTA

Jin jenis ini boleh meresap masuk ke dalam tubuh mangsa dan bersatu dengannya.

Punca kerasukan Jin Cinta:

1.       Mendedahkan aurat di dalam rumah tanpa berzikir kepada Allah SWT. Kadang kala, ada yang bertelanjang di hadapan cermin sambil mengagumi tubuh sendiri. Tanpa mereka sedari jin cinta memerhatikan setiap gerak-geri mereka sehingga akhirnya mereka dirasuk.
2.       Tidur dan mandi di dalam bilik air atau kolam dalam keadaan berbogel.

Symptom kerasukan Jin Cinta.
   Jin cinta ini kuat cemburunya. Apabila ia sukakan seseorang sama ada lelaki atau perempuan, ia akan  memilikinya. Sekiranya pasanagn suami atau isteri, jin ini akan menggunakan tipu helahnya bagi memporak perandakan rumahtangga mereka sehingga akhirnya berlaku perceraian.
                Tetapi jika mangsa itu belum berkahwin, ia akan mengubah wajah mangsa hingga kelihatan buruk dan tidak di mata orang lain. Ini bertujuan bagi menghalang orang lain daripada terpikat dengan mangsa dan mungkin menjadikannya sebagai pasangan.

3. Jin Air

Jin Air kebanyakannya beriman seperti manusia. Ada sebahagian kecil daripada mereka yang kufur sama ada tidak beragama atau beragama selain agama islam. Jin jenis ini tinggal di kawasan-kawasan perairan seperti kolam, tasik, telaga, sungai dan laut.

Punca kerasukan Jin Air.

1.       Apabila seseorang itu jatuh ke dalam sungai, parit, atau lombong.
2.       Mandi di sungai, tasik, laut atau kolam tanpa terlebih dahulu memohon perlindungan kepada Allah dengan membacanya ayat-ayat al-Quran atau berzikir.
3.       Mandi-manda di kawasan berair sambil menjerit-jerit atau menyanyi dengan suara yang kuat.
4.       Wanita berenang dalam keadaan telanjang atau separuh telanjang.
5.       Apabila seseorang itu itu hanyut di laut atau sungai lalu jin yang menemuinya akan mengambil dan menganggapnya sebagai harta kepunyaannya.

Simptom kerasukan jin Air

Antara tanda-tanda paling ketara mangsa kerasukan jin air ini adalah kecenderungannya terhadap air. Mangsa terlalu kerap mandi atau berendam di dalam air. Dia sangat sukakan tempat-tempat dingin dan sangat gemar berada di persisiran pantai atau ditepi sungai.

4. JIN TANDAS

Antara sifat jin yang paling jelas adalah kecenderungannya kepada benda-benda yang busuk dan kotor. Justeru itu, tidak hairan lah tempat tinggalnya juga adalah tempat yang kotor seperti tandas dan lubang najis.

Symptom kerasukan Jin Tandas.

1.       - Sangat gemar bermain air.
          - Suka bersendirian di dalam bilik air.
 -Berada terlalu lama di dalam tandas.
 -Sukakan tubuh dan pakaiannya dalam keadaan kotor dan tidak suka mandi.
 -Gemar berada dalam kamar yang gelap.
 -Sangat benci pada suara azan dan bacaan al-Quran
 -Sendi tulang terasa ngilu.

    5.  JIN TERBANG
Jin jenis ini mempunyai kebolehan terbang. Kebolehan terbang paling bahaya jin ini adalah kemampuanya mencuri rahsia Allah. Perkara ini dijelaskan dalam firman Allah:

Maksudnya: “sesungguhnya Kami hiasi langit yang dekat (pada penglihatan pendudul bumi) dengan hiasan bintang-bintang. Dan (kami pelihara urusan langit itu) dengan serapi-serapi kawalan dari (masuk campur) tiap-tiap syaitan yang derhaka.(Dengan itu)mereka tidak dapat memasang telinga mendengar (percakapan malaikat) penduduk langit dan mereka pula direjam (dengan api) dari segala arah dan penjuru.”
                                                                                                                   (surah Al-saaffaat 7:6-8)

Berdasarkan ayat ini, jin jenis ini mampu mencuri mendengar perbualan para malaikat yang diutuskan Allah. Namun begitu, selepas kelahiran Nabi Muhammad saw, jin ini kehilangan kuasa terbang mereka dan tidak dapat lagi mencuri rahsia malaikat. Jika terbang, mereka akan diserang dengan bebola api atau meteor.

Namun begitu, kerasukan jin ini masih merbahaya kepada mangsa. Mereka yang kerasukan memiliki tenaga luar biasa, kasar dan pemarah. Jin terbang ini juga boleh keluar dan masuk kedalam tubuh mangsa yang mudah, dan ini secara tidak langsungmenyukarkan proses rawatan. Ketika dirawata oleh seorang yang alim , jin ini sengaja meninggalkan pesakit sehingga rawatan dianggap pesakit sembuh. Tetapi setelah perawat itu meninggalkan rumah mangsa, jin ini kembali merasuk pesakit dan memaki hamun keluarganya kerana membawa orang alim tersebut ke rumahnya.

BERSAMBUNG ...



No comments: